Nee, dit is geen parodie op de 10 miljoen van Gert Verhulst. Vlaams onderwijsminister Ben Weyts investeert 10 miljoen euro om extra leerkrachten te kunnen inschakelen met als doel het beperken van de leer(stof)achterstand. Hij wil daarvoor een beroep doen op gepensioneerden, deeltijds werkende leerkrachten en anderen met een pedagogisch diploma. Dat klinkt redelijk verstandig, op voorwaarde dat je een buitenstander bent. Ingewijden weten dat er al jaren een tekort is aan leerkrachten en nu zouden we plots een vat met beschikbare, gediplomeerde leraars kunnen openen?
Gepensioneerde leraren terug voor de klas halen is dat wel een goed idee? De laatste jaren waren er niet veel pensioneringen aangezien de pensioenleeftijd aanzienlijk omhoog is getrokken. Bovendien mogen grootouders hun kleinkinderen niet op bezoek krijgen, maar diezelfde grootouders mogen dan wel rondlopen in een klas van 20 tot 30 leerlingen? De refters zijn dicht, dus in diezelfde klas gaan om 12u00 de mondkapjes af om te kunnen eten onder toezicht van de leraar.
Leraren die het onderwijs verlaten hebben om in een andere sector aan de slag te gaan hebben intussen een andere job. Wanneer zouden die tijd hebben om les te komen geven?
Er zijn inderdaad deeltijdse leraren die nu extra betaalde uren presteren, maar ik merk in mijn omgeving dat veel collega's vooral gratis bijles geven. Dat zijn diezelfde leerkrachten die zich enorm inspannen om hun leerlingen te motiveren tijdens het afstandsonderwijs en die constant op zoek gaan naar nieuwe methodes om hun leerstof over te brengen. Tijdens het onderwijs op school zijn er veel extra toezichtbeurten, om te vermijden dat de klasbubbels zich met elkaar vermengen. Leerlingen wenden zich ook vaak tot hun leerkrachten wanneer ze emotionele bijstand nodig hebben. Die steun bieden ze met veel toewijding en daar offeren ze hun tijd graag voor op.
Vergeet ook niet dat het secundair onderwijs vanaf de tweede graad slechts 50% van de tijd op school aanwezig is. Het is niet evident om binnen die beperkte klastijd extra bijles te organiseren.
Begrijp me niet verkeerd: extra middelen voor het onderwijs is een goede zaak!
Helaas wordt die 10 miljoen sterk verdund wanneer je ze verdeelt over het hele Vlaamse onderwijsveld. Dat bedrag zal niet volstaan om de leerachterstand in te halen. Maar bovenop extra middelen is er voor veel leerlingen ook extra tijd nodig. Misschien is juni in deze omstandigheden niet het juiste ogenblik om te beslissen of de leerlingen hun doel voor dit studiejaar bereikt hebben? Voor een groot deel kan dit best mogelijk zijn, maar er is zeker een aanzienlijk deel van onze jongeren die enkele maanden langer nodig hebben om te kunnen scoren.
Bepaalde onderwijsdeskundigen opperen om leerstof te laten vallen. Wil jij jouw kapsel laten knippen door iemand die in het afstudeerjaar meer dan de helft van de praktijklessen heeft gemist? Zoals ik eerder al zei ben ik eerder voorstander van het uitstellen van de eindevaluatie bij leerlingen waar dit nodig is.
Het zou nog beter zijn om een flexibel leertraject op langere termijn uit te bouwen. Het draaiboek daarvoor ligt vast nog ergens in de kast op het ministerie. Voormalig Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet had deze piste zorgvuldig uitgestippeld, maar helaas hebben slechts enkele scholen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Scholen vinden het te moeilijk om dit te implementeren, nochtans slagen de centra voor volwassenenonderwijs er wel in om dit toe te passen in het tweedekansonderwijs.
De Gazet van Antwerpen stelt dat de samenleving dankzij coronacrisis meer aandacht en waardering voor het onderwijs toont. Dat is positief en ik hoop dat deze maatschappelijke betrokkenheid ertoe zal leiden dat enkele hardnekkige problemen in het onderwijs eindelijk aangepakt zullen worden.
Wij hebben geen nood aan 10 miljoen, maar aan een doordachte en vakbekwame aanpak!
Bronnen:
- Knack. (2021, 4 februari). Weyts investeert 10 miljoen euro om leerkrachten uit pensioen te halen. Site-Knack-NL. https://www.knack.be/nieuws/belgie/weyts
- Matyn, J. (2021, 4 februari). Extra geld om leerachterstand in het onderwijs weg te werken: “Ook alle helpende handen zijn welkom”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/04/extra-geld-om-leerachterstand-onderwijs-weg-te-werken-alle-hel/
- Vanmarsenille, K. (2021, 4 februari). Tijdelijke noodhulp voor onderwijs. Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/dmf20210203_96868787
- Marie, S. (2015, 27 juni). Samson & Gert - 10 miljoen. YouTube. https://youtu.be/lJdqe8kPyY0
- Nieuw-Vlaamse Alliantie. (z.d.). Ben Weyts. Ben Weyts. Geraadpleegd op 13 april 2021, van https://www.benweyts.be/home
- Frederix, S. (2020, 9 maart). Hoe lossen we het lerarentekort op? Klasse. https://www.klasse.be/180314/hoe-lossen-we-het-lerarentekort-op/
- Delabie, T. (2017, 23 januari). 7 jaar langer werken en een lager pensioen? Onaanvaardbaar! Solidair. https://www.solidair.org/artikels/7-jaar-langer-werken-en-een-lager-pensioen-onaanvaardbaar
- Pavi. (2021, 22 maart). “In hun klas zitten de leerlingen dichter bij elkaar dan in de refter”. Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/dmf20210321_98167318
- Procter & Gamble. (2019, 12 december). Welke opties voor gratis huiswerkbegeleiding? Zin in Meer? https://www.zininmeer.be/gezin/opvoeding/welke-opties-voor-gratis-huiswerkbegeleiding
- Verbaere, D. (2021, 23 januari). Jongeren luiden de alarmbel: “Het is vijf voor twaalf voor ons mentaal welzijn”. https://www.hln.be. https://www.hln.be/gent/jongeren-luiden-de-alarmbel-het-is-vijf-voor-twaalf-voor-ons-mentaal-welzijn~a0998641/
- Maenhout, K. (2021, 13 april). Scholen heropenen, maar niet voluit. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210412_97693780
- Vancaeneghem, J. (2021, 2 februari). Achterstand op school raakt niet meer weggewerkt, experts leggen schrappen van leerstof op tafel. https://www.nieuwsblad.be. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210201_96932373
- Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs. (2015, 30 juni). Flexibele leertrajecten in het voltijds gewoon secundair onderwijs. http://ond.vvkso-ict.com. http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPLOAD/2011/M-VVKSO-2011-070.pdf
- De Standaard. (z.d.). Rapport van de Vlaamse Regering - Pascal Smet. Geraadpleegd op 13 april 2021, van https://www.standaard.be/verkiezingen/rapporten/vlaamse-regering/pascal-smet
- Wikipedia-bijdragers. (2018, 24 december). Centrum voor Volwassenenonderwijs. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrum_voor_Volwassenenonderwijs
Reactie plaatsen
Reacties
Dag Conny
Persoonlijk vind ik dat je de nagel op de kop slaat met jouw opinie. Tien miljoen extra voor het onderwijs is een mooie titel waar ze mee kunnen uitpakken maar helaas zijn we er niet zoveel mee zoals jij het beschrijft. Persoonlijk vind ik dit maar snelle oplossingen waar we op langere termijn niet veel mee zijn. We zitten al meer dan een jaar in deze situatie en ik vind nog steeds dat we maar roeien met de riemen die we hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld leerlingen waar ik grip op verlies vanaf het moment dat ze afstandsonderwijs hebben. Over het flexibel leertraject heb ik nog nooit gehoord. Bedankt om de link erbij te zetten. Ik vind het zeker eens interessant om het eens te bekijken. Het is goed om zoiets in het achterhoofd te houden wanneer we weer naar de klassenraden moeten trekken.
Groetjes Eileen Wolfs
Beste Eileen,
Dankzij onze taak over taalbegeleiding had ik een gesprek met de GOK-coördinator van mijn stageschool KOSH Scheppersstraat. Blijkbaar passen zij het flexibel leertraject regelmatig toe.
Zo zijn er bijvoorbeeld anderstalige leerlingen die extra uren Nederlands krijgen in plaats van Frans.
Het is fijn om te weten dat mijn stageschool gebruik maakt van deze mogelijkheid. Misschien zijn er meer scholen die dit doen zonder dat wij ervan op de hoogte zijn?
Groetjes,
Conny