De kracht van een moeder

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 23:20

Titel: Changeling  
Regie en muziek: Clint Eastwood  
Scenario: J. Michael Straczynski  
Genre: literaire non-fictie, historisch, drama, mysterie, misdaad, thriller 
Duur; 140 minuten 
Setting: Los Angeles, 1928 
Release: 12 November 2008 
Taal: Engels (Verenigde Staten van Amerika) 
Leeftijd: vanaf 16 jaar 
Thema: vermist kind, moederliefde, machtsmisbruik, incompetentie, politie, seriemoordenaar, rechtbank, psychiatrie 
Hoofdpersonages: 

De titel "Changeling" doet vermoeden dat het gaat om een fictieverhaal gebaseerd op volksverhalen over het wisselkind die al sinds de middeleeuwen verteld worden. Dit verhaal is helaas niet verzonnen en de hoofdpersonages hebben dit drama echt beleefd. 

 

De zoon van Christine Collins wordt vermist. De politie herenigt moeder en zoon onder de ogen van de pers, maar Christine beweert dat de jongen niet haar zoon is. Ze is volhardend en geeft haar zoektocht niet op, ondanks de tegenwerking van een corrupt en onbekwaam politiekorps. Omdat haar protest de politie in een kwaad daglicht stelt wordt ze geïnterneerd in een psychiatrische instelling. De predikant Gustav Briegleb steunt haar in deze strijd. 

 

De film start met de verdwijning van Walter Collins, maar na verloop van tijd blijkt er een link met de 'Wineville Chicken Coop Murders'. Die realiteit is hard en complex. Volgens meerdere bronnen zou de jury van het filmfestival in Cannes niet geloven dat dit verhaal is echt gebeurd is. De film zou daardoor geen 'Gouden Palm' gewonnen hebben. 
Het scenario is nochtans gebaseerd op een waargebeurd verhaal. 'De Filmblog' schrijft in zijn review "Straczynski claimt dat 95% van het scenario komt van getuigenissen, documenten, briefwisseling en artikels uit de periode waarin de film zich afspeelt." 

Christine Collins 

De boerderij waar de 'Wineville Chicken Coop Murders' plaatsvonden  

De opgraving van de slachtoffers van de 'Wineville Chicken Coop Murders'  

De personages zijn vrij vlak en statisch. Het is duidelijk wie goed is en wie fout. Christine Collins is een sterke vrouw die zich niet laat intimideren en ze heeft maar één doel: haar zoon vinden. Politieagent Jones maakt meerdere (inschattings)fouten, maar weigert dit toe te geven. Hij probeert Collins te ondermijnen om zijn eigen onbekwaamheid te camoufleren. 

De sets, de kostuums en de attributen passen in de jaren '20 van de vorige eeuw en worden geloofwaardig in beeld gebracht. Het is heerlijk om de oldtimers door de straten te zien rijden en je wordt meegezogen in een andere eeuw. De kledij en vooral de hoeden die Angelina Jolie draagt zijn met zorg gekozen en dragen bij tot het scheppen van een tijdsbeeld en -sfeer.  

 

Angelina Jolie overstijgt haar sexy Lara Croft-imago en zet overtuigend de verdrietige, maar vastberaden Christine Collins neer, zonder te vervallen in een melodrama. John Malkovich schittert als de idealistische, excentrieke radiopredikant Gustav Briegleb, de grote steun en toeverlaat van Collins in haar lijdensweg. 

De muziek is door Eastwoord zelf geschreven en is niet misplaatst, maar de stijl van de roaring twenties wordt hier niet doorgetrokken, wat een gemiste kans is. 

Dankzij de sterke, sobere regie van Clint Eastwood kunnen de acteurs, hoofd- en bijrollen, hun talent ten volle ontplooien.  Door de meerdere plots lijkt de film soms stuurloos, maar wanneer je de waarheid eer aan wilt doen dan geef je de leiding gedeeltelijk uit handen. Zijn respect voor de realiteit en authenticiteit siert Eastwood. 

 

In de loop van het verhaal worden de Oscars vermeld. Als knipoog zou dat leuk zijn, maar het lijkt meer op een uitdrukkelijke sollicitatie naar de Academy toe. Ik kan kritisch zijn over de weinig uitgediepte personages, de muziek of de overdreven focus op de Oscars, maar ik heb vooral genoten van de enscenering van dit droevige verhaal. 

 

Bronnen

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb